Köpvillkor

Allmänt

Sandhems Textiltryck AB driver tryckeri och butik inom områdena sport-, profil- och arbetskläder. Sandhems Textiltryck bedriver även verksamhet över Internet via www.sandhemstextiltryck.se.

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kund”) gör en beställning via webbplatsen www.sandhemstextiltryck.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”).

För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Sandhems Textiltryck accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Sandhems Textiltryck förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter, medlemsuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

Sandhems Textiltryck reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Sandhems Textiltryck har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Sandhems Textiltryck naturligtvis att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Sandhems Textiltryck fortsätter med beställningen.

All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Sandhems Textiltryck ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Sandhems Textiltryck eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Sandhems Textiltryck.

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på weborder@sandhemstextiltryck.se

Vårt juridiska namn är: Sandhems Textiltryck AB, organisationsnummer 556801-1364, adress Köttorp Sandgärdet, 522 94 Tidaholm, Sverige

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Integritetspolicy

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får frakt leverantör dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring.
Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på dataskydd@sandhemstextiltryck.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Sandhemstextiltryck.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av sandhemstextiltryck.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är förädlad (tryckt eller broderad) alternativt skickad om varan ej ska förädlas. Sandhemstextiltryck har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.

Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Kund ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Sandhems Textiltrycks behandling av personuppgifter finns i vår Integritetspolicy

Förenings-/organisations-/företagssidor

Sandhems Textiltryck erbjuder avtalskunder som föreningar, organisationer och företag särskilda sidor på Webbplatsen som är designade efter respektive ändamål (”FOF-shop”). Produkter (FOF-produkter”) som säljs via dessa sidor har anpassats med emblem och namn. I de fall produkter illustreras med emblem/namn kan förädlingens storlek och placering skilja sig från verkligheten. På FOF-produkter kan Kunden välja att köpa till olika typer av personliga tryck. Vilka tryck som erbjuds samt tilläggskostnad för detta anges vid respektive FOF-produkt.

OBS! Ingen ångerrätt på FOF-produkter efter att de förädlats (tryckts eller broderats).

För att få tillgång till FOF-shoppar och de specifika produkter och rabatter som erbjuds behöver du som Kund skapa ett användarkonto. Kunden åtar sig att se till så att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Sandhems Textiltryck om det kan misstänkas att obehörig känner till Kundens lösenord.

Om Sandhems Textiltryck misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Sandhems Textiltryck rätt att stänga av Kunden. Sandhems Textiltryck har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.

För företag med avtal och egna företagsshoppar gäller särskilda köpvillkor. Se information under 2.1, 3.1 samt 4.1

2. Priser

Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser i butik kan variera. Samtliga priser är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%, 12% eller 6% beroende på typ av vara som Kunden beställer. Priserna inkluderar inte betalnings- eller leveransavgifter, som anges separat. Priserna som anges vid Kundens beställningstidpunkt gäller genom hela köpprocessen.

Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset. Kunden kommer i dessa fall kontaktas.

2.1 Priser - Kunder med företagsavtal

Företag som är avtalskunder handlar efter särskilda prislistor som tillhandahålls av Sandhems Textiltryck. I företagsshopen på webbplatsen visas inga priser.

3. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Allmänt om PayEx

PayEx - Nordens främsta expert på betalningar, med skräddarsydda lösningar för handel i flera nordiska länder.

PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso, men även finansiella tjänster som factoring, delbetalning och lån.

Vi använder PayEx som betalningsväxel. Tjänsten är säker och certifierad enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Secure Socket Layer (SSL) skapar en säker och krypterad förbindelse mellan din dator och PayEx betalningsserver. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information. Vi lagrar heller aldrig några konto- eller kortuppgifter.

Kortbetalning

I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa och Master Card.

PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna.

Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

Swish

I samarbete med PayEx erbjuder vi betalningar med Swish. Vid köp fyller du i mobilnummer, och får verifiera betalningen med din Swish-app och Mobila BankID.

Faktura

I samarbete med PayEx erbjuder vi betalning mot faktura som skickas till din folkbokföringsadress med 14 dagars betalningsvillkor från och med att ordern är expedierad. Betalningsalternativet är endast möjligt för privatpersoner folkbokförda i Sverige. Vid betalning mot faktura accepteras endast leverans till folkbokföringsadress.

Väljer du att betala med faktura kommer vi att göra en kreditprövning. Faktureringsavgift utgår med för närvarande 29 kronor.

Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.

Delbetala

I samarbete med PayEx erbjuder vi delbetalning.  Alla dina inköp med PayEx Delbetala som betalsätt samlas på ett konto som aviseras månadsvis.

Vid betalning med PayEx Delbetala kommer du att få lämna uppgifter om namn, personnummer och adress för identifiering och kreditprövning i realtid. Blir du godkänd får du ett avtal om kontokredit med vår betaltjänstleverantör PayEx Sverige AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Avtalet löper tills vidare. Det kan sägas upp på sätt som anges i allmänna villkor http://payex.se/media/619157/allmaenna-villkor-payex-delbetala.pdf

När du öppnar kontokrediten fastställs en övre kreditgräns som motsvarar ditt första inköp. Efter hand som du betalar din tidigare skuld kan du lägga till nya inköp upp till den övre kreditgränsen. Kreditgränsen kan höjas med anledning av att nya inköp görs.

Lägsta belopp att betala per månad är 1/20 av utnyttjad kredit, dock lägst 100 kronor. Du ska också betala ränta på obetald kredit med gällande reporänta + 17,00% per år, dock lägst 18,00 % per år och aviavgift med för närvarande 29 kronor per avi.

Klicka på länken här intill för att läsa fullständiga villkor och för att ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation http://payex.se/media/619138/payex-delbetala-standardiserad-europeisk-konsumentinformation-2014-11-01.pdf

Exempel: Om ett kreditbelopp på 10 000 kronor avbetalas på 12 månader, där räntan är 18,00% per år på utestående kreditbelopp och aviavgiften 29 kronor per avi, blir den effektiva räntan 26,88 %.”

Information om behandling av personuppgifter och kreditprövning

Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för PayEx ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx Sverige AB, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföringsändamål, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta.

Information om överlåtelse

Fordran kommer att överlåtas till PayEx Sverige AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx Credit AB på det konto som PayEx Sverige AB anvisar på fakturan.

3.1 Betalningsalternativ/betalningsvillkor - Kunder med företagsavtal

Avtalskunder faktureras enligt överenskommet avtal.

4. Leveranssätt och fraktkostnad

Kunden kan välja att hämta ut sin beställning i vår butik alternativt skickas paketet med DHL.

Utlämning i butik

Om Kunden har valt ”hämta i butik” som leveranssätt får Kunden ett e-mail när varan är färdig för leverans. Produkter hämtas i första hand ut personligen av Kunden. Vid uthämtning ska ordernummer samt giltig legitimation uppvisas. Om någon annan person än Kunden som beställt varan ska agera bud ska både Kundens och budets legitimation visas upp vid uthämtande tillsammans med ett skriftligt intyg där Kunden bekräftar budets uppdrag.

Vid utlämning i butik tillkommer ingen fraktkostnad.

Varor hämtas på följande adress under ordinarie öppettider: Sandhems Textiltryck, Köttorp Sandgärdet, 522 91 TIDAHOLM.

DHL

Kunden kan välja att få sin beställning skickad som paket till DHL:s ombud. Avisering via e-mail sker till Kunden då varan har skickats från Sandhems Textiltryck. Kunden får sedan ett SMS när varan finns att hämta på DHL:s utlämningsställe.

Har Kunden valt leverans via DHL:s utlämningsställen tillkommer en leveransavgift. Tillämplig fraktkostnad redovisas på Webbplatsen vid kassan under rubriken Frakt. Alla avgifter är inklusive moms. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

4.1 Leveranssätt och fraktkostnad - Kunder med företagsavtal

Leverans och frakt sker enligt överenskommet företagsavtal.

5. Leveranstid

Leveranstiden är normalt 2-5 veckor, beroende på om produkten finns i lager samt om den ska förädlas med tryck eller inte. Beställningar hanteras i den ordning de inkommer till Sandhems Textiltryck. Längre leveranstider kan förekomma vid högsäsong, jul/nyår samt semestertider. Vid eventuell försening har Kunden rätt att häva köpet.

Särskilda villkor kan förekomma i FOF-Shopparna. Se information på respektive sida.

Vid beställning via sandhemstextiltryck.se sker leverans endast inom Sverige.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig alltid om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

Sandhems Textiltryck ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt (senast inom 8 dagar) via e-post till weborder@sandhemstextiltryck.se

9. Ångerrätt

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt (ångerfristen). Detta innebär att du som Kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan.

Vill du ångra ditt köp meddela oss via e-post på weborder@sandhemstextiltryck.se Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Varan ska vid utnyttjande av ångerfristen skickas/lämnas tillbaka till oss inom 14 dagar från det att Kunden meddelat oss att Kunden vill ångra sitt köp. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utövande av ångerrätten står du som Kund för kostnaden för returfrakten. Varor som returneras till oss ska vara spårbara hos transportören.

OBS! Ångerrätt gäller EJ på följande produkter

  • Varor som är förädlade med tryck samt FOF-produkter.
  • Underkläder och badkläder om plomberingen/förseglingen har brutits.
  • Livsmedel

10. Reklamationer

Kontakta oss så fort du upptäckt felet, men senast inom 2 månader. Vi behöver 2-3 bilder på varan och på felet du vill reklamera. Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer till dig så fort vi har gjort en bedömning. Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. Vid godkänd reklamation står vi givetvis för frakt, returfrakt och omkostnader kring varan du har reklamerat.
Varor som returneras till oss ska vara spårbara hos transportören.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Återbetalning sker vi PayEx. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

På det belopp som ska återbetalas har Sandhems Textiltryck rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.

13. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via sms till dig när ditt paket finns att hämta. Om du valt Hämta i butik får du i stället ett e-mail när din vara är klar. Du som Kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.

Kunden har rätt att lösa ut paketet 14 dagar från det att avisering skickats via e-post eller om möjligt SMS. För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Sandhems Textiltryck rätten att debitera Kunden en avgift (300 kronor) motsvarande uppkomna kostnader för returfrakt, expedition och faktisk hanteringskostnad. Varor som är förädlade (tryckta eller broderade) full debiteras.

14. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

15. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr

Då kommer du till:
"European Commission official website

The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court."